Biuro Porad Prawnych
Oskar Zacharski

ul. Żwirki i Wigury 33/43
26-600 Radom

NIP: 7962987711

600 784 526

o.zacharski@bppz.pl

Jak wdrożyć RODO w sklepie internetowym?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to wiesz, jak ważne jest bezpieczeństwo danych Twoich klientów. W trosce o ich prywatność, Unia Europejska wprowadziła Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, znane jako RODO. Jak więc wdrożyć RODO w swoim sklepie internetowym?

RODO w sklepie internetowym

Audyt danych osobowych

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, ważne jest, aby przeprowadzić rzetelny audyt danych, który pozwoli na ocenę, jakie informacje są przetwarzane, gdzie są przechowywane i jakie są sposoby na zabezpieczenie ich przed niepowołanym dostępem. W celu przeprowadzenia audytu warto skorzystać z doświadczenia profesjonalnych firm zajmujących się ochroną danych osobowych.

Zamów bezpłatny audyt RODO

Prawidłowe informowanie klientów

Jednym z kluczowych wymogów RODO jest informowanie klientów o sposobie przetwarzania ich danych osobowych. W Twoim sklepie internetowym muszą znaleźć się jednoznaczne informacje dotyczące celu, dla którego są zbierane dane osobowe, odbiorcach danych oraz prawach jakie przysługują Twoim klientom. Poza klauzulami informacyjnymi miejscem umieszczenia takich informacji na stronie internetowej może być polityka prywatności.

Przeczytaj także: Realizacja obowiązku informacyjnego nie musi być skomplikowana

Odpowiednie zabezpieczenie danych klientów

Kolejnym ważnym aspektem w związku z RODO jest zabezpieczenie danych Twoich klientów. Musisz zadbać, aby ich dane były odpowiednio zabezpieczone i chronione przed nieautoryzowanymi dostępami, kradzieżą lub utratą. W sklepie internetowym powinna się znaleźć funkcjonalność szyfrowania danych, jak również regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa.

Rejestr czynności przetwarzania danych

W ramach zapewnienia zgodności z RODO musisz prowadzić rejestr czynności przetwarzania danych swoich klientów. W tym celu musisz określić m.in. cele, dla których dane Twoich klientów są przetwarzane, informacje o dostarczających Ci usługi podmiotach i określić czas, przez jaki dane mogą być przetwarzane.

Zwiększanie świadomości pracowników jest kluczowe do zapewnienia bezpieczeństwa danych w organizacji

RODO w sklepie internetowym

Zorganizuj szkolenia dla pracowników

Ostatnim krokiem jest zorganizowanie szkoleń dla pracowników, którzy w swojej pracy mają styczność z danymi osobowymi klientów. Warto zapoznać ich z aktualnymi przepisami prawa oraz zasadami postępowania w przypadku naruszenia prawa. Pracownicy powinni również nauczyć się, jak chronić dane osobowe przed niepożądanymi działaniami.

Podsumowanie

Wdrożenie RODO w sklepie internetowym wymaga poświęcenia odpowiedniej ilości czasu i zasobów finansowych, ale jest to bardzo ważne dla przestrzegania przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych. Poprawne wdrożenie RODO pozwoli przedsiębiorstwu uniknąć kary finansowej, ale przede wszystkim zbudować zaufanie klientów i pokazać, że ich prywatność jest dla nas ważna.

Przeczytaj także: Bezpieczne przetwarzanie danych osobowych – kluczowe praktyki

| Redakcja BPPZ.pl